TRENDRESEARCH? YOU SAY?

Mensen zijn van nature innovatief: ze zoeken maatschappelijke of praktische oplossingen voor dingen die moeilijk gaan of anders moeten. ……

Hoe weet je welke aanpassing succesvol zal zijn?

‘Niet de sterkste of slimste overleeft, maar de soort die zich het best weet aan te passen aan veranderende omstandigheden.’ Deze oerwet van Darwin kunnen we ook toepassen op het bedrijfsleven. Maar om adequaat te reageren is het belangrijk de veranderingen die er morgen toe doen vandaag al te herkennen.

Wat er morgen zal gebeuren valt vandaag al af te leiden uit de wereld om ons heen, als je weet waarnaar te kijken. Trendonderzoekers zetten hun antennes uit en clusteren al de ‘weak signals’ tot een verstaanbare flow. Dat is trend watching: uit wat er vandaag gebeurt de informatiekiemen filteren die een voorstelling geven van hoe de wereld er morgen zal uitzien. Trendonderzoek is niet voorspellen, maar voorstellen.

Voor ondernemingen

Een voortdurend veranderende wereld kan voor een ondernemer angstaanjagend lijken maar biedt tegelijk net heel veel mogelijkheden. Trendanalyse is van cruciaal belang bij innovatie, het veranderende consumentengedrag is de rode draad. Als je je als ondernemer bewust bent van de veranderingen in de markt, is dat een sleutel tot succes, want dan kan je je erop voorbereiden.

Trends zijn als de eindeloze golven van de oceaan, ze komen en gaan en lopen door naar onze toekomst. De toekomst bestaat uit een aaneenschakeling van trends, waarop de markt inspeelt en dus verandert. Een trendwatcher filtert de relevante trends voor je organisatie uit wat er vandaag leeft en helpt je in je voorbereiding op morgen. Trendonderzoek koppelt allerlei trendsignalen aan elkaar en legt patronen bloot waaraan je strategieën of producten kan aftoetsen.

Voor bedrijven en organisaties die een koers zoeken in deze complexe en veranderende wereld, is trendonderzoek een bron van inspiratie en geeft het aanknopingspunten voor strategische keuzes.

Trendonderzoek kan je onderneming vooruit helpen op verschillende gebieden

  • Het levert concrete antwoorden op de vraag ‘Hoe speel je vandaag in op de wensen van de consument van morgen’?
  • Het wil futureproof ondernemerschap begeleiden
  • Het biedt inzicht in de drijfveren van verandering en waarom dat belangrijk is
  • Het helpt je bij het bepalen van strategieën
  • Het helpt je te innoveren – Innovatie is per definitie toekomstgericht. En stilstaan is geen optie

Of concreet

  • Welke nieuwe producten en diensten kan je ontwikkelen?
  • Hoe moet je je bestaande producten of diensten aanpassen om ook morgen nog relevant te zijn?
  • Hoe kan je een trend gebruiken om beter te communiceren?
  • Welke waarden zijn belangrijk voor je doelgroep en hoe erop inspelen?
  • Welke klantengroepen kan je ermee aanspreken? Wat moet je daarvoor doen?